زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

تفسیر تحفة الاخوان





تحفة الاخوان فی نقد کتاب آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن اثر شیخ ضیاءالدین عبدالحسین (۱۳۱۵ - ۱۳۷۰ ق) فرزند شیخ محمدصادق خاصی کاظمی، از محققان و علمای خاندان آل خاصی است.


۱ - معرفی آثار مؤلف



کاظمی از جمله محققین شیعه است که چند تفسیر در علوم قرآن و فنون تفسیر از خود باقی گذاشته و اکثر آنها بر اساس استدراک و نقد است و آنها عبارتند از:
۱) تحفة الاخوان فی نقد کتاب آلاء الرحمن در یک مجلد به زبان عربی و شیوه استدلالی شامل بخشی از قرآن کریم . مؤلف اثر خویش را در استدراکات و حواشی و تعلیقات و همچنین نقد و تحلیل بر تفسیر آلاء الرحمن شیخ محمدجواد بلاغی (۱۲۸۲ - ۱۳۵۲ ق) قرار داده است نسخه اصل به خط مؤلف در کتابخانه وی در کاظمین محفوظ است.
۲) النقد الجمیل علی تفسیر انوارالتنزیل: در یک مجلد به زبان عربی و شیوه استدلالی شامل بخشی از قرآن است. مؤلف در این اثر مستدرکاتی بر حواشی شیخ بهائی بر تفسیر انوارالتنزیل ابی سعید عبداللّه بیضاوی (م ۶۸۵ ق) نگاشته و همچنین نقد و تحلیلی بر سخنان بیضاوی دارد. نسخه اصل به خط مؤلف در کتابخانه مؤلف در کاظمین موجود است.
۳) حواشی و تعلیقات بر تفسیر تنزیه القرآن عن المطاعن، تالیف عبدالجبار معتزلی در یک مجلد به زبان عربی و شیوه استدلالی شامل بخشی از قرآن کریم. مؤلف در این اثر نقد و تحلیل نفیسی بر تفسیر تنزیه القرآن عن المطاعن نگاشته است.
[۱] امین، سیدحسن، مستدرکات اعیان الشیعة، ج۱، ص۵۱.
[۲] خلیلی، جعفر، موسوعة العتبات المقدسة، قسم الکاظمین، ج۳، ص۹۰.
[۳] الحلو، عامر، معجم الدراسات القرآنیة عند الشیعة الامامیة، ص۳۰۵.


۲ - پانویس


 
۱. امین، سیدحسن، مستدرکات اعیان الشیعة، ج۱، ص۵۱.
۲. خلیلی، جعفر، موسوعة العتبات المقدسة، قسم الکاظمین، ج۳، ص۹۰.
۳. الحلو، عامر، معجم الدراسات القرآنیة عند الشیعة الامامیة، ص۳۰۵.


۳ - منبع


سایت اندیشه قم، برگرفته از مقاله «تفاسیر قرن چهاردهم»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۶/۱۵.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.